ליאת חיימוב - גרפולוגית מוסמכת

שליטה עצמית וגרפולוגיה

לאחרונה נתקלתי במחקר מעניין אשר טוען כי אחד המדדים המשמעותיים להצלחה במהלך החיים הוא השליטה העצמית. המחקר טוען כי הגורם המנבא באופן הטוב ביותר אם חיינו יהיו מוצלחים יותר, או מוצלחים פחות בתחומים המודדים הישג, הוא יכולת השליטה העצמית שלנו.

אחד מהדגשים המהותיים ביחס ליכולת השליטה העצמית של האדם היא האם אנחנו שולטים במצב או שהמצב שולט בנו. יש אנשים שמגיבים לרגש כלשהו בכעס נוראי ומסוגלים להתפוצץ כתוצאה מכך, ואילו אחרים יגיבו לאותה סיטואציה בדיוק, באופן אחר לגמרי. גם הם עשויים להרגיש את אותו הרוגז והכעס אולם, רגע קטן לפני התגובה, הם יקחו נשימה ארוכה, ינסו להרגיע את עצמם והתגובה שלהם תהיה אחרת.

אחד המבחנים הוותיקים שנערכו בשנות ה 60 באוניברסיטת סטנפורד אשר בוחנים את יכולת השליטה העצמית שלנו הוא מבחן המרשמלו.

למחקר נבחרו מאות ילדים קטנים בגיל 4. בכל פעם אחד מהם נשאר לבד בתוך חדר וקיבל צלחת ועליה מרשמלו. האפשרות שניתנה לאותו הילד היא: או שיאכל את המרשמלו עכשיו, או שאם יתאפק למשך 15 דקות ולא יאכל את המרשמלו המונח בצלחת, אז יקבל מרשמלו נוסף.

כלומר: או שאני אוכל את זה מיד כי אני לא שולט בעצמי, או שאמתין זמן מה ואזכה במשהו טוב יותר. האם אני מסוגל לשלוט בדחפים? חלק מהילדים לא המתינו ואכלו את המרשמלו מיד, חלק המתינו זמן קצר התלבטו ולבסוף גם כן אכלו את המרשמלו. ואילו הילדים שהיו בעלי שליטה עצמית טובה יותר, השתמשו בטכניקות מיוחדות.

הם למדו לא להסתכל על המרשמלו וניסו להסיח את דעתם בכל מיני דברים שנמצאים סביבם. הם הבינו שאם אסור לעשות דבר מה, אז גם לא כדאי להסתובב סביבו ובינתיים העדיפו לעשות משהו אחר.

המחקר הידוע בשם מחקר דונדין – על שם העייריה דונדין בניו זילנד אשר בדק ילדים קטנים ולאחר מכן את מהלך חייהם, מצא כי כמעט בכל מדד של הצלחה בחיים, לרמת השליטה העצמית הייתה השפעה אדירה.

ילדים שהיו בעלי שליטה עצמית גבוהה בגילאי 3-4 , הגיעו לגיל 30 והיה להם בית בבעלותם, הם היו יזמים עסקיים או בעלי עבודה יציבה, הם התחילו לחסוך לפנסיה וחבריהם טענו שהם מנהלים היטב את כספם. לעומתם, הנחקרים שהיו בעלי שליטה עצמית נמוכה בילדותם המוקדמת, היו בחובות, סבלו מעיקולים ומבעיות של פשיטות רגל ונתפסו על ידי חבריהם הטובים ככאלה אשר אינם מנהלים טוב את כספם.

עוד מצא המחקר ששליטה עצמית נמוכה בקרב ילדים, הובילה גם למגוון בעיות בריאות בהמשך החיים. ביניהם השמנת יתר, לחץ דם גבוה ומחלות לב. כמו כן, חלקם פיתחו התמכרויות לסיגריות אלכוהול או סמים בבגרותם.

החדשות הטובות יותר הן ששליטה עצמית אינה קבועה וכי ניתן לשפר אותה. מה שמפתח שליטה עצמית הוא הויסות הרגשי, תגובה הורית חמה ורגישה שמוענקת כבר בילדות המוקדמת כמו גם דגש על גבולות וכללים ברורים.

גם בבחירת החברים שלנו יש לנו אפשרות לחזק את יכולת השליטה העצמית היות ואלה מעוררים נורמות של התנהגויות חברתיות.

היכולת לווסת את החיים בנושאים רבים היא אינה תכונה קבועה אלא תכונה נרכשת אשר ניתנת לשינוי ולשיפור עם הכוונה נכונה ולמידה.

לשנים הראשונות שלנו יש השפעה מכרעת על העתיד והתערבות מוקדמת היא המפתח הנכון שעשוי לחולל שינוי בחייהם של אנשים ושל החברה בה אנו חיים.

איך ניתן לראות שליטה עצמית בכתבי היד מבחינה גרפולוגית:

שליטה עצמית טובה מאופיינת בסימנים הבאים: אחידות בצורה הכתב, קריאות טובה, ארגון טוב מרווחים תקינים בין מילים אותיות ושורות, תנועה חיובית מבוקרת, מרוסנת או קולחת זורמת, קצב בכתב היד, לחץ שטפי סדיר. ככל שנראה יותר זויות בכתב היד, יותר כפיתה ונוקשות יתרה, ניתן לדבר על שליטה עצמית מחמירה.

גרפולוגיה ושליטה עצמית
גרפולוגית
צורת כתב עיקבית

שליטה עצמית נמוכה מאופיינת בסימנים הבאים: צורת כתב לא עקבית ונוטה לשינויים, כתב מוזנח ולא לגמרי קריא, ארגון לא טוב מרווחים תנודתיים, תנועה לא אחידה, רפויה או אימפולסיבית, שטף לא אחיד, שינויים בלחץ. 

גרפולוגיה ושליטה עצמית
גרפולוגית מוסמכת
שליטה-וגרפולוגיה